خواندنی : ۱۰ نمونه عالی بیشتراز پیاده سازی گیمیفیکیشن در بازاریابی

آکادمی دیجیتال مارکتینگ سی زد ای در زمینه های متفاوت وب نظیر پباده سازی تارنما , سئو و بهینه سازی تارنما ,لینک سازی و تبادل لینک , خدمات شبکه های اجتماعی نظیر ممبر تلگرام و فالور اینستاگرام , ایجا محتوا و یادگرفتن دیجیتال مارکتینگ کار می مینماید .
با ما همپا باشید با این نوشته ی علمی اثرگذار :

در نوشتۀ قبلی درباره بازی‌ها و خصوصیت‌های آن‌ها صحبت کردیم، با مفهومی به اسم گیمیفیکیشن یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که بازی کاری آشنا شدیم و به یکسری طریق برای پیاده سازی آن در کمپین‌های بازاریابی پرداختیم. چنانچه هنوز مطمئن نیستید که گیمیفیکیشن چیست و به چه دردی میخورد، پیشنهاد می‌کنم قبل بیشتراز خواندن ادامه این خواندنی، مسلما نوشته قبلی اینجانب را درباره گیمیفیکیشن و کاربردهای آن مطالعه فرمائید.

به جرات می شود اظهار اعلام‌کرد که بازاریاب‌ها بازه زمانی‌ها قبل بیشتراز وقتی که واژه “گیمیفیکیشن” (gamification) اختراع شود، بیشتراز آن به کار گیری می‌کرده‌اند. طریق‌های گزینه به کار گیری بعضی بیشتراز آن‌ها آنقدر خلاقانه بوده که بعداز عبور اعلام‌کرد سال‌ها هم خیال و خاطر آوری آن‌ها خالی بیشتراز لطف نمی باشد.

همانطور که قبلا گفته‌ایم، بازی کاری در بازاریابی بدین معناست که بیشتراز خصوصیت‌های بازی به کار گیری کنیم تا تعامل را در فی مابین کاربران و مشتریان خویش ارتقاء دهیم. همینطور اشاره کردیم که چهت نیل بدین انگیزه، طریق‌هایی کلیشه‌ای اعم بیشتراز قرعه کشی‌ها، سیستم‌های امتیازدهی، گردونه‌های شانس، مرحله بندی خدمات و …. وجود دارا‌می باشند (و اینها را تقریبا کلیه می‌دانند!). ولی بدین هم اشاره کردیم که خلاقیت و ابداع طریق‌های تازه می باشند که شمارا بیشتراز رقبایتان متمایز می نمایند.

کمیک گیمیفیکیشن

 

امیدوارم در جایی که شما کار می‌فرمائید، با ایده‌های نو و متفاوت بدین صورت برخورد نشود! به هر درحال حاضر، در‌این نوشته سعی کرده ام یک‌محرمانه نمونه دیدنی و خلاقانه بیشتراز پیاده سازی گیمیفیکیشن در بازاریابی و تبلیغات را با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم که به زودی در کشورمان طولانی تر بیشتراز قبل شاهد تکنیک‌های نوین و منحصر در تبلیغات و مارکتینگ باشیم!

بازی کن، بستنی مگنوم بخور!

یک عدد بیشتراز‌بیشتراز پیروز‌ترین نمونه‌های پیاده سازی بازی کاری در مارکتینگ، کاری بود که این موسسه Unilever برای فروش بستنی‌های مگنوم خویش انجام بخشید. با اندکی دستکاری در وبسایت و افزودن یک‌محرمانه بازی کوچک در محیط حیاتی آن، کار به جایی رسیده بود که مگنوم بیش تر بیشتراز ۷ میلیون بازیکن اثبات داشت و هر کدام هم حداقل ۵ دقیقه در وبسایت وقت می‌گذراندند. برای آشنایی طولانی تر، با این مورد، ویدیوی زیر را تماشا فرمائید…

چرا اپل بازها اینقدر بدین برند وفادارند؟

مطمئنا کلیه ما بدور و بر خویش دوستانی داریم که بیشتراز آی فون، آی پد یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که مک به کار گیری می نمایند. آیا تا بحال اعتنا کرده‌اید که‌این افراد چقدر روی برند اپل تعصب دارا‌می باشند، و معمولا هم حاضر نیستند بیشتراز تولیدها این موسسه‌های دیگر به کار گیری نمایند؟ به راستی اپل چگونه این مقدار وفاداری را در مشتریانش به وجود آورده؟

راز موفقیت اپل در‌این نموده است که همواره در پباده سازی، تولید، بسته بندی، معرفی و ارائه تولیدها، نسبت به دیگر برندها بیشتراز طریق‌های متفاوتی منفعت می گیرد. این طریق‌ها مدام معمول و استاندارد نبوده و احتمالا بیشتراز دید خیلی افراد هم اشتباه به لحاظ آیند (اینجانب هم کاری به صحیح یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که غلط بودن این طریق‌ها ندارم). نکته حیاتی اینجاست که این کارها منجر می شوند کاربر اپل، خودش را نسبت به دیگران خاص و متفاوت بداند. چنانچه با آی او اس کار کرده باشید، دیگر نمی‌توانید با اندروید کار فرمائید! دستگاه‌های اندرویدی طیف وسیعی بیشتراز  تبلت‌های درجه سه چینی تا گوشی‌های مقام بالا و گرانقیمت سامسونگ یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که گوگل پیکسل را دربر می گیرند (که احتمالا بیشتراز آیفون‌ها سعی بهتری هم داشته باشند)، ولی آیفون سیستم دلیل، اکسسوری‌ها، اپلیکیشن‌ها و تجربه کاربری منحصر خودش را داراست که احتمالا لزوما هم نسبت به گوشی‌های اندرویدی خوب تر نباشند. و ولی در‌این گزینه خاص، “متفاوت بودن” حیاتی‌تر بیشتراز کیفیت نموده است!  

 

در اینجا خدای نکرده خواسته ما این نمی باشد که تولیدها اپل کیفیت ندارند!! کیفیت همواره یک عدد بیشتراز‌بیشتراز حیاتی‌ترین اولویت‌های این موسسه بوده و خاص بودن و کیفیت، هر دو با هم در‌این تولیدها وجود دارا‌می باشند. نکته اینجاست که چنانچه در پی ایجا وفاداری عمیق مشتریان نسبت به برند خویش هستید، می بایست علاوه بر کیفیت، بر این تمرکز فرمائید که چیزی به مشتریان خویش ارائه دهید که بقیه این کار را نمی‌نمایند.

 نایکی و چالش‌های دویدنی!

این موسسه نایکی در اپلیکیشن +Nike کاری کرده که چالش‌ها و موفقیت‌های مشتریانش مستقیما با برند نایکی درباره داشته باشد.

بیشتراز‌آنجا‌که یک عدد بیشتراز‌بیشتراز حیاتی‌ترین کاربردهای گمیفیکیشن “ایجا انگیزه” نموده است. انگیزه مشاجره دوچندان مهمی در مشاجره بازاریابی نموده است برای همین ضروری نموده است که توضیح مختصری در‌این درباره بدهم:

انگیزه دو شرایط  کلی داراست: یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که بیرونی نموده است یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که درونی. انگیزه‌ بیرونی با یک دلیل فرنگی (مشوق‌هایی نظیر پول، امتیاز، تخفیف و …) برانگیخته می شود، ولی انگیزه درونی این جور نمی باشد. چیزهایی نظیر کاهش وزن و سلامتی، داشتن بضاعت‌های جسمی طولانی تر بیشتراز دیگران، ترک سیگار و … بعضی بیشتراز فرم‌های انگیزه درونی می باشند.

نایکی در اپ +Nike به سراغ انگیزه‌های درونی رفته نموده است. یک عدد بیشتراز‌بیشتراز خصوصیت‌های این اپلیکیشن، قابلیت اندازه گیری مسافتی نموده است که هر روز می‌دوید و همینطور مقایسه وضعیت خویش با دوستانتان (ایجا حس رقابت). بیشتراز امکانات دیگر این اپلیکیشن، می‌اقتدار به اندازه‌گیری کالری‌های سوزانده شده، رصد وضعیت خویش نسبت به قبلی و انگیزه گذاری برای آتی اشاره نمود.

جیمز باند را دوست داری؟ خودت جیمز باند شو!

کوکاکولا بیشتراز آن برندهاست که همواره در تبلیغات خویش بیشتراز گیمیفیکیشن به شایسته ترین صورت ممکن به کار گیری نموده نموده است. احتمالا یک عدد بیشتراز‌بیشتراز زیباترین نمونه‌های به کار گیری کوکاکولا بیشتراز بازی کاری، تبلیغ گیمیفای شده با عنوان Unlock the 007 in You بود که در مجال پخش فیلم Skyfall اجرا شد. ماجرای این کمپین بیشتراز این قرار بود در آن مامور ۰۰۷ درونی خویش را بیدار فرمائید! در‌این تبلیغ، انگیزه این نموده است که در بازه زمانی زمانی محدود، مسیری مالامال بیشتراز بازدارنده را با گاز طی فرمائید تا برنده یک بلیط مجانی برای تماشای فیلم شوید. تازه پایان کار می بایست آواز هم بخوانید! با هم ببینیم:

نمونه مشابه دیگری هم در سال ۲۰۱۴ در جریان المپیک زمستانی سوچی وجود داشت که در آن افراد می‌توانستند با ۳۰ باز اسکات زدن، یک توشه مجانی سوار مترو شوند.

پیانو در مترو!

این موسسه The Fun Theory که وابسته به فولکس واگن نموده است، باور داراست که “یک ایده مشغول کننده، شایسته ترین طریق برای تغییر تحول و تحول‌و تحول‌و تحول رفتار افراد نموده است“.

چنانچه مترو سوار هستید، مسلما بارها با ازدحام جمعیت جلوی پله برقی مواجه شده‌اید. این موسسه برای ترغیب مردمان به به کار گیری بیشتراز پله‌های بی آلایش به جای پله برقی، ایده پله‌های پیانویی را در شهرهای فراوانی اعم بیشتراز ملبورن، استکهلم، میلان و استانبول اجرا نموده نموده است.

با پا گذاشتن روی هر یک بیشتراز پله‌ها، صدای یک عدد بیشتراز‌بیشتراز کلیدهای پیانو به گوش میرسد. این ایده برای مسافران هم دوچندان دیدنی بوده و یک عدد بیشتراز‌بیشتراز ویدیوهای مربوط بدین “پیانو”های غول پیکر در یوتیوب بیش تر بیشتراز ۲۳ میلیون توشه دیده شده‌نموده است.

دوست داری نا کجا بری؟!

خدمت اینترنتی حمل و نقل اسنپ این روزها در مرز و بوم ما آنقدر شناخته شده هست که احتمالا موردنیاز چندانی تبلیغات گسترده نداشته باشد، ولی طریق‌های تبلیغاتی آن همواره چشمگیر و منحصر بوده نموده است.

حدودا یکسال پیش، اسنپ کمپینی دیدنی و متفاوت به اسم “ناکجا میری؟” را به طریق انداخت. در‌این کمپین، می‌توانستید با به کار گیری بیشتراز هشتگی به همین اسم، برای یک‌محرمانه ساعت به یک جای ناشناخته بروید، سوار هلی کوپتر شده، در محلی بیرون بیشتراز شهر یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که رستورانی لوکس ناهار بخورید و چه بسا با یک سلبریتی دیدار فرمائید. احتمالا این کار بیشتراز یک لحاظ مشابه به یک قرعه کشی بی آلایش به لحاظ بیاید ولی نامشخص بودن مقصد و اتفاقاتی که ممکن بود بیفتند، یک عدد بیشتراز‌بیشتراز حیاتی‎‌ترین المان‌های بازی بود که در اینجا رعایت شده بود. به همین حافظه، دوست دارم بیشتراز این کمپین عنوان نمونه‌ای بیشتراز گیمیفیکیشن در بازاریابی خاطره کنم.

فست فود با طعم بورد گیم!

احتمالا در صنعت فست فود، احتمالا هیچ شرکتی به اندازه McDonald’s در جهان محبوبیت و معروفیت نداشته باشد. مک دونالدز با به کار گیری بیشتراز بازی دوست داستنی Monopoly، پیروز شده مشتریان را هرچه طولانی تر به سوی خویش بکشاند.

طریق کار این نموده است: هر بیشتراز یک‌محرمانه گاه در بعضی رستوران‌ها، مشتریان میتوانند بسته به غذایی که پیشنهاد داده‌اند شانس خویش را در یک جور آنلاین بیشتراز بازی مونوپولی امتحان کرده و برنده خوراکی‌های متفاوت یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که چه بسا پول نقد شوند. جوایز به چهره کد یا این که این که این که این که‌این‌که‌این‌که‌این‌که‌این‌که رمز در دسترس مشتریان قرار گرفته و آن‌ها میتوانند با مراجعه به هر یک بیشتراز رستوران‌ها، جایزه خویش را تحویل بگیرند.

چطور درحال حاضر بهتری داشته باشیم؟

این روزها “درحال حاضر عالی داشتن” تبدیل شده به یک عدد بیشتراز‌بیشتراز دشوارترین شغل های جهان و در عین درحال حاضر ربط چندانی هم به مقدار ثروت شما ندارد! وبسایت Superbeter و اپلیکیشن موبایلی آن بدین خواسته پباده سازی شده‌اند که بیشتراز دید فیزیکی، ذهنی، احساسی و اجتماعی “درحال حاضر شمارا عالی نمایند”. Superbetter ارشادوراهنمایی نموده است که به شما یاری می مینماید احساس برنده بودن داشته باشید، دوستانی پیدا فرمائید که طرز فکر آن‌ها با شما مطابقت داراست، تجربیات تازه کسب فرمائید و ماجراجویی‌های خویش را داشته باشید.

Superbetter فرم یک بازی را داراست و کارش این نموده است که شمارا در هر شرایطی توانمند، با انگیزه و خوشبین نگه داراست. این بازی به شما یاری می مینماید سختی‌ها را راحت‌تر پشت راز نهاده و به اهدافی که حقیقتا اهمیت دارا‌می باشند برسید.

شما تحت عنوان کاربر این بازی، هم نقش طراح را دارید و هم بازیکن را. کار شما این نموده است که خویش را به چالش بکشید، باور فرمائید که “می‌توانید”، آن چیزی را که در معاش به شما حس بهتری می دهد پیدا فرمائید و آن را با دوستان، خانواده و چه بسا پزشک معالج خویش به اشتراک بگذارید.

به لحاظ میرسد که خصوصیت‌های گیمیفیکیشن در اینجا هم وجود داشته باشد: چالش، بازی، انگیزه و پاداش. 

خودت مالامال کن بخور!

یک عدد بیشتراز‌بیشتراز عالی‌ترین نمونه‌های گیمیفیکیشن در مارکتینگ، این نموده است که فست فود فروشی‌ها به مشتریان خویش اذن می دهند که بیشتراز صفر تا صد ساندویچشان را خودشان صحیح نمایند. ماجرا تا اینجا احتمالا خیلی بی آلایش به لحاظ رسد. مسلما پیش خودتان میگویید که فلافلی‌های خودمان هم همین کار را می‎‌نمایند!

این مورد اینجا دیدنی می شود که مشتری امکانات بیشتری هم در دسترس داشته باشد. تصور فرمائید که بتوانید کل فرآیند مالامال کردن ساندویچ را به چهره آنلاین انجام دهید. قابلیت داشته باشید که دستور آشپزی منحصر خودتان را در وبسایت تصویب فرمائید. غذا به اسم شما برای مشتریان سرو شود و چه بسا به ازای هر توشه فروش آن غذا، بیشتراز رستوران پورسانت اخذ فرمائید. بتوانید برای غذاهای دیگر مشتریان کامنت بگذارید و دستورهای آشپزی همدیگر را بهبود دهید!

یک عدد بیشتراز‌بیشتراز نمونه‌های فوق‌‌العاده در‌این زمینه وبسایت ۴food نموده است. این تارنما با پباده سازی گرافیکی هیجان انگیز خویش اکثری بیشتراز این امکانات را در دسترس شما می گذارد. قابل اعتنا رستوران‌ها و خدمت‌های آنلاین فروش و تحویل غذا در ایران!

به لایه‌های متفاوت یک ساندویچ روی ستون‌های وسط سالن اعتنا فرمائید!

باز هم درباره غذا!

حدود دو سال پیش بود (آبان ماه ۹۵) که این موسسه اسنپ فود (زودفودِ آن روزها) برای یک هفته فرصتی در دسترس کاربرانش گذاشت تا بیشتراز طریق بازی کردن، برنده تخفیف‌های ویژه شوند. ایده دوچندان بی آلایش بود و در عین درحال حاضر کارآمد: هر روز به چهره آنلاین با دیگران سنگ کاغذ قیچی بازی فرمائید و برنده تا ۹۹ درصد تخفیف در خرید شوید.

خویشِ اینجانب چندان اهل غذای بیرون و مخصوصا فست فود نیستم و کلا تا بحال ۲ توشه بیشتراز طریق این وبسایت غذا پیشنهاد داده‌ام (دفعه دومش هم برای خودم نبود بلکه بیشتراز حساب کاربری اینجانب بود برای همکاران)! با این حال، بازی‌ها قطعا برای اینجانب دیدنی می باشند.

انگیزه رقابت و امتحان کردن شانس، منجر شد که اینجانب هم با وارد کردن داده ها فردی خودم و تصویب اسم در زودفود، تبدیل به یک عدد بیشتراز‌بیشتراز کاربران این وبسایت شوم و اپلیکیشن موبایلی آن را هم دانلود کنم. همین کار اینجانب که قطعا افراد فراوان دیگری هم آن را انجام داده‌اند، یاری بزرگی به بسط و گسترش جامعه مشتریان اسنپ فود بوده نموده است. 

انگیزه بیشتراز مطرح کردن این نمونه‌ها چه بود؟

قبلا درباره گیمیفیکیشن صحبت کردیم و بعضی طریق‌های کلی پیاده کردن آن را اسم بردیم. همانطور که در ابتدای این خواندنی و در خواندنی قبلی گفته بودم،  حیاتی‌ترین طریق اجرای گیمیفیکیشن در تبلیغات چیزی نمی باشد به جز نوآوری. این ده نمونه، نمونه‌هایی بودند بیشتراز تبلیغاتی که خویش را محدود به یک‌محرمانه کلیشه بی آلایش نکرده بودند و سعی داشتند به روشی متفاوت با مشتری درباره برقرار نمایند.

طولانی تر نمونه‌هایی که در اینجا درباره شان صحبت کردیم فرنگی بودند، احتمالا بدین علت که گیمیفیکیشن در مرز و بوم ما هنوز مفهومی نوپاست و برای پیشرفت و شکوفایی آن در زمینه‌های متفاوت اعم بیشتراز بازاریابی هنوز به مجال موردنیاز داریم.

مطمئن هستم که نمونه‌هایی وجود دارا‌می باشند که به دیده اینجانب نخورده‌اند! به همین حافظه خرسند می‌شوم ما را بیشتراز نظرات و تجربیات خویش بی نصیب نگذارید. مخصوصا چنانچه خویش شما مستقیما با گیمیفیکیشن راز و کار دارید و می‌توانید مورد ها بیشتری بدین فهرست طولانی تر فرمائید.

پس منتظریم!

 

نوشته ۱۰ نمونه عالی بیشتراز پیاده سازی گیمیفیکیشن در بازاریابی اولی توشه در نوین. پدیدار شد.

[ad_2]

آکادمی دیجیتال مارکتینگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *